تفاهم انسانی

این جهان همچون درخت است‏ اى کرام * ما بر او چون میوه‏ هاى نیم خام * سـخـتـگـیرى و تـعـصـب خـامى است * تا جنینى کار خون آشامى است. (مولانا جلال الدین محمد بلخی)

تفاهم انسانی

این جهان همچون درخت است‏ اى کرام * ما بر او چون میوه‏ هاى نیم خام * سـخـتـگـیرى و تـعـصـب خـامى است * تا جنینى کار خون آشامى است. (مولانا جلال الدین محمد بلخی)

تفاهم انسانی

دوستان! چند سالی در کشور خودم به نام افغانستان آواره تر از دیار دگرانم، حال این معنی را بر خویش دارم می­ قبولانم که برای مردم ما هجرت، سفر دور درازی است که انتهای آن محکمه عدل الهی است. لذا هروقت دلم از نا مردمی ها و نامردی های اطرافیان و سران بی سر و حاکمان متعصب سود جویِ کشورم ... می گیرد، سراغ وبلاگِ «tafahom.blog.ir» رفته دل نوشته های که قطرات دریای دل گرفتگی های هجران همیشه خانه بدوشی هست را باشما در میان می گذارم . باری عزیزان؛
این جهان همچون درخت است‏ اى کرام *
ما بر او چون میوه‏ هاى نیم خام *
سـخـتـگـیرى و تـعـصـب خـامى است *
تا جنینى کار خون آشامى است

چهارشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۰۵:۵۹ ب.ظ

۱

فلسفه ولادت علی(ع) در کعبه

چهارشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۰۵:۵۹ ب.ظ

فلسفه ولادت على (ع) در کعبه

این روزها، روزهای بزرگی است، چون روزهای ماه خداست. ولی امروز از دو جهت درای بزرگی و عظمت است: اولًا یکی از روزهای ماه مبارک رجب است؛ ثانیاً روز ولادت مولود کعبه است که یک ضربت دشمن شکن او در روز جنگ خندق آمده است که «ضَربتُ عَلِی یَومَ الخَندَق أفضَل مِن عِبادَةِ الثَقَلَین».

آری! داستان ولادت امرالمؤمنین علی(علیه السلام) در کعبه، یکی از گزینه های مهم متواتر و موثق تاریخ اسلام می باشد که از جمله فضائل معجزه آسایی آن حضرت محسوب شده است. امروز به این صورت در کعبه خانه خدا به دنیا آمد.

علامه امینى(ره)، تواتر این فضلت عظمی را به این صورت به اثبات می رساند : پنجاه نفر از بزرگان شیعه از قبیل طوسى، حلى، شیخ مفید، طبرسى و... را در جلد ششم الغدیر نام مى‏برد، که همه نوشته‏اند على بن ابیطالب در کعبه متولد شد. و همچنان نام چندین نفر از علماى بزرگ اهل سنت را هم ذکر مى‏نماید که آن‏ها هم گفته‏اند على بن ابیطالب در کعبه متولد شد. نکته جالب و قابل توجه این است که على بن ابیطالب در کعبه متولد شد و خدای کعبه هم به همه‏ى مسلمان دستور فرمود: حاجى‏ها بروید دور کعبه بگردید، یعنى دور محل زادگاه علی(ع) بگردید، تا توجه به این نوزاد هم پیدا کنید، چرخیدن دور کعبه، یعنى چرخیدن دور گهواره حضرت على (ع). به خاطر این که تا مردم به مولود این گهواره هم توجه نمایند، به همه‏ى ما هم گفت شده است: اى مسلمان‏ها! هر وقت خواستید نماز بخوانید، رو به کعبه نماز بخوانید تا توجه به کعبه، توجه به اهمیت رهبرى مسلمین را هم زنده نگهداشته شود. خدا على را در کعبه متولد کرد و بعد به ما گفتند: رو به کعبه بایستید و نماز بخوانید. آیا این انسان را متوجه به رهبرى على بن ابیطالب نمى‏کند؟

مادر على (ع) بدون هیچ درد و نشانه ای از زایمان به زیارت مسجد الحرام آمده و مقابل کعبه ایستاده بود، در روز روشن در مرآ و منظر مردم، ناگهانی درد زایمان آن بانوی محترم را فرا می گیرد، همین که مادر علی(ع) را درد زایمان گرفت مضطرب شد، چه کند؟ دست به دعا برداشت که‏اى خدا، تا دست به دعا برداشت، دیوار کعبه شکافت می‌شود  و این زن با جلال- مادر امیرالمؤمنین علی(ع) وارد کعبه می‌شود و دیوار به هم می‌آمد. افرادى که آن جا بودن تا این جریان را دیدند، سر و صدا کردند. رفتند همه‏ى شهر را خبردار کردند، که این زن آمد جلو کعبه دعایى کرد و دیوار کعبه باز شد، و او داخل خانه خدا شد. به این شیوه خدای متعال این معجزه و فضلت علی(ع) نمود تا از همین روز اول پا نهادنش در دنیا او بی شناسند و در سدد انکار «خم غدیر» نگردند. برادران رزمنده‏ى در جبهه گفتند: به ما مدتى آب نرسیده بود، چون مستقیم زیر خمپاره بودیم، نتوانیستند به ما آب برسانند از تشنگى داشتیم اذیت مى‏شدیم، دست به دعا شدیم و گفتیم: اى خدا تشنه هستیم ... ، یک خمپاره آمد و به یک قطعه سنگ خورد و منفجر شد. تا منفجر شد، یک چشمه آبى گوارا از زمین جوشید و... قرآن مى‏گوید: خدا اگر بخواهد از عصاى موسى دو کار مى‏کند. یک جا خدا مى‏گوید: موسى عصایت را به زمین بزن، آب بیرون مى‏آید، یک جا مى‏گوید: عصا را به آب بزن، خشک مى‏شود. یعنى اگر خدا بخواهد با عصا هم خشکى‏هاتر مى‏شود، و هم ترى‏ها خشک مى‏شود. یک جا مى‏گوید: «اضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَهَ عَیْناً» (بقره/ 60) عصا را به سنگ بزن، آب مى‏جوشد. یک جا مى‏گوید عصا را به دریا بزن تا دریا خشک بشود و از وسط دریا عبور کنى.

خداوند هم سبب ساز و هم سبب سوز است. سبب ساز است یعنى چیزى که سبب نیست سبب مى‏کند. سبب سوز است، یعنى آن که سبب است، سببیت آن را مى‏سوزاند. آتش را که مى‏سوزاند، خداوند سوزاندن را از آن مى‏گیرد و... در این شب و روزهای با عظمت دعا نمایید که شر اسلحه های پیشرفته و حامیان کافر و منافقِ طالبان و داعش را به خود شان برگرداند و همانند صدام آنها را نابود کند ... . [محسن قرائتی، برنامه درسهایى از قرآن سال 61، امام‏على(ع)انفاق، ص:5]


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۲۹
Reza Hassani

نظرات  (۱)

۲۹ اسفند ۹۷ ، ۱۸:۰۸ ابوالفضل مهدوی فر
سلام
وبلاگ خیلی خوبی دارید و از مطالبتون نهایت استفاده رو می کنیم
خوشحال میشم به وبلاگ من هم سر بزنید:
cafe-ketab.blog.ir
منتظرتون هستم :)
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی